Zajímavosti z právní praxe
Metaverse: Ochrana duševního vlastnictví pro podnikatele i tvůrce
17/01/22
Zaplatili byste 19 milionů korun za pěknou parcelu na pohyblivém písku? A co když vám někdo bude tvrdit, že se tak stanete klíčovým hráčem na trhu hodnoty, odhadované se štědrou odchylkou mezi 1 a 30 triliony dolarů? I přes nestabilitu právě třeba realitního trhu ve virtuálním prostoru, na kterou upozorňuje aktuálně týdeník The Economist, ceny pozemků v metaverse skutečně trhají rekordy.
Metaverse lze definovat jako síť 3D virtuálních světů, zaměřených na společenskou interakci uživatelů. Již po mnoho let je užíván v herním prostředí. Nyní se rozšiřuje o propojení s reálným světem, např. s použitím rozšířené reality, a dochází k posílení společenské funkce, kdy metaverse by se měl stát prostorem pro práci, odpočinek, nakupování i cestování. Zda bude mít podnikání s elementy metaverse stejný vývoj jako tulipánová horečka, je otázkou. Samostatných metaversů dnes existuje celá řada a mnoho z nich je odsouzeno k zániku.
Virtuální světy přesto představují velmi zajímavý prostor pro značky i tvůrce kreativního obsahu. Metaverse se neobejde bez architektury a designu, ani bez zaplnění obyčejnými věcmi denní potřeby, jako je oblečení nebo domácí vybavení. Metaverse a rozvoj technologií přepisují postupy reklamy a marketingu. Mnoho globálních značek toho již využívá. Rozšíření známkového portfolia o vhodné prostorové ochranné známky by mělo být jedním ze strategických kroků při plánování komunikace značky a dalších komerčních aktivit v metaverse.
Ani zábavní průmysl a umění nezůstávají stranou, přestože, zejména oproti hernímu průmyslu, mají co dohánět. V této souvislosti je pro tvůrce podstatné právní posouzení jejich děl z pohledu autorského práva. I dílčí otázky, jako je specifická úprava práva autora na dodatečnou odměnu, mají pro tvůrce podstatný význam. Jeho postavení se bude lišit, pokud se bude jednat o počítačový program, nebo o jiné dílo. Stejně tak je nezbytné rozlišovat, zda je dílo užíváno na základě licence, nebo bylo vytvořeno na objednávku, či jako dílo zaměstnanecké. Autor by měl znát svá práva, a to jak při uzavírání smlouvy, tak v průběhu pozdější spolupráce.
Metaverse je zajímavým podnikatelským prostředím. Našim klientům, kteří se rozhodnou do virtuálního světa své aktivity směřovat, jsme připraveni pomoci se v něm zorientovat.