Publikace

Cloudová úložiště

Tvrzení že cloudy jsou všude kolem nás, rozhodně není přehnané. Jejich využití je stále častější a moderní uživatel Internetu se bez nich v podstatě neobejde. Cloudy jsou v dnešní době už tak rozšířené, že běžný uživatel Internetu si ani neuvědomuje, že se na cloudu nachází, případně tam přímo ukládá svá data. Využitím cloudu na jedné straně je zcela vědomá činnost uživatele, který si na službě cloudového uložiště dat zálohuje fotografie z dovolené, a na druhé straně i zcela běžné využívání emailu, poslech hudby online či uložení si schůzky do elektronického kalendáře. Tento článek se zabývá právní problematikou tzv. cloudových úložišť, jež typicky představují služby zaměřené na ukládání a zálohování uživatelských dat. Více

13. duben 2017 | Zdroj: epravo.cz

Nejdůležitější změny, které přinese GDPR

Obecné nařízení Evropského Parlamentu a Rady o ochraně osobních údajů č. 2016/679, neboli GDPR nařízení bylo přijato v dubnu 2016 po čtyřletém vyjednávání, je v platnosti od 24. 5. 2016, ale v účinnost vstoupí až 25. května 2018 a tehdy se také začne aplikovat na celém území EU. Nařízení platí pro 28 členských států EU + pro území EFTA (Norsko, Island, Lichtenštejnsko). 31 národních zákonů v oblasti ochrany osobních údajů bude derogováno. Nařízení přináší v oblasti ochrany osobních údajů mnoho změn a pro společnosti zpracovávající osobní údaje nemálo nových povinností. Více

9. březen 2017 | Zdroj: epravo.cz

Přechodná ustanovení „protikuřáckého“ zákona

Vládní návrh zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, veřejností a sdělovacími prostředky též nesprávně přezdívaný jako „protikuřácký zákon“, který aktuálně míří k podpisu k prezidentu republiky, přináší v oblasti regulace užívání tabákových výrobků dvě zásadní změny, a to sice rozšíření výčtu míst, na nichž je jejich prodej zakázán a zavedení zákazu kouření na některých dalších místech, zejména v poslední době tolik diskutovaného zákazu kouření v barech a restauracích. Cílem tohoto článku je popsat, odkdy budou tyto nové povinnosti pro jejich adresáty závazné, a to se zaměřením na vybrané teoreticko-právní aspekty. Více

1. únor 2017 | Zdroj: epravo.cz

Předkupní právo ve vztahu ke Státnímu pozemkovému úřadu

S přijetím NOZ byla do českého právního řádu obnovena zásada superficies solo cedit. Tato zásada nepředstavuje novinku, pouze napravuje stav vyvolaný v letech 1948–1950, kdy potřeba oddělit pozemek a stavbu byla vyvolána požadavkem na vznik rozdílného postavení před právem, např. se jedná o postavení „družstev“. Napravení tohoto stavu se provádí zavedením zákonného předkupního práva, které je přítomno vždy, jestliže pozemek a stavba nejsou spojeny jedním vlastníkem – konkrétně se jedná o ust. § 3056 NOZ. Více

23. prosinec 2016 | Zdroj: epravo.cz

Novinky v oblasti práva duševního vlastnictví

Není vždy snadné nalézt v oblasti práva duševního vlastnictví významné novinky, které by měly podstatný význam pro celé odvětví či vliv na jeho další vývoj. Je tomu tak i přes rychlý rozvoj oblastí, které autorské právo upravují, především s ohledem na digitalizaci a rozšiřování nových technologií. Letošní podzim v tomto směru ovšem přinesl významných novinek hned několik. Více

29. listopad 2016 | Zdroj: epravo.cz

Staronová novelizace NOZ

Řadě kolegů specializujících se na soukromé právo zcela jistě neuteklo, že takřka již celý rok nazpět byl Poslanecké sněmovně rozeslán vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, a další související zákony (veden jako sněmovní tisk 642) (dále jen „Návrh 2015“), který v současné době míří do 3. čtení. Více

25. říjen 2016 | Zdroj: epravo.cz

Pokrok v označování tabákových výrobků

Dosavadní právní úprava oblasti označování tabákových výrobků vychází z evropské směrnice 2001/37/ES[1] (dále jen „EUTPD I“). V důsledku vývoje v oblasti vědy, trhu a poznání chování spotřebitele byla v roce 2014 vydána nová evropská směrnice 2014/40/EU[2] (dále jen „EUTPD II“), která reaguje na tyto změny a bezpochyby znamená posun v oblasti regulace označování tabákových výrobků. Více

30. září 2016 | Zdroj: epravo.cz

Rozhodnutí ve věci c-160/15 gs media bv v. Sanoma media netherlands bv a další aktuality v oblasti autorského práva

Dne 8. září uveřejnil Soudní dvůr Evropské unie rozhodnutí o předběžné otázce ve věci C-160/15 (GS Media), zabývající se právním zařazením linkování k obsahu, chráněnému autorským právem. Dne 14. září pak představila Evropská Komise oficiálně další sérii návrhů na modernizaci autorského práva a o den později vydal SDEU rozsudek ve věci C-484/14 (McFadden), kde se soud zabýval právní odpovědností subjektu, zpřístupňujícího veřejně svou Wi-Fi, v souvislosti s porušováním autorských práv na internetu a možnostmi právních kroků držitelů autorských práv vůči subjektu, poskytujícímu takovou službu. Více

30. září 2016 | Zdroj: epravo.cz

Video budoucnost: nová pravidla pro audiovizuální služby, možnost vynucení podpory národní kinematografie videoknihovnami a efektivní prevence nezákonného pořizování foto a videozáznamů

Evropská legislativa si již před drahnou dobou vzala za cíl přiblížit právní regulaci audiovize změnám, kterým podléhá vytváření, šíření a konzumace video formátu. V posledních letech se tempo změn ještě zrychlilo. Podíl videa na uživatelsky šířených datech by do roku 2019 měl tvořit 80%. Audiovizuální média jsou schopná zasahovat mezinárodní trh snáze, než např. tištěná. Nesporného společenského a obchodního vlivu videa si všimlo již nemálo významných platforem jako např. Facebook. Přesun na video komunikaci se však ukazuje z právního hlediska jako nikoliv bezproblémový. Více

10. srpen 2016 | Zdroj: epravo.cz

Vybrané právní aspekty corporate identity, zejm. ve vztahu k průmyslovým právům

Nezbytnou součástí obchodní strategie jakékoliv společnosti je budování jejího obrazu, který prezentuje veřejnosti, a to jak cíleně, tak neúmyslně v důsledku vlastních aktivit. Pro souhrn znaků, kterými společnosti prezentují samy sebe a komunikují s veřejností, se užívá pojem corporate identity. Ačkoliv se v rámci corporate identity pohybujeme v oblasti marketingu, je na místě si uvědomit související právní aspekty, mezi něž se řadí i průmyslověprávní strategie. Tento příspěvek si klade za cíl upozornit na možnost aplikace vybraných průmyslových práv, zejm. pak práv na označení, v souvislosti s corporate identity. Více

19. červenec 2016 | Zdroj: epravo.cz